Circular |
Triangular |
Rectangular |
La vinyeta oberta, no obstant açò, no té limitació alguna, de tal manera que crea efectes molt cercats. D’una banda, si el dibuix s’ix de les vores, pot generar la sensació d’un espai infinit que s’estén més enllà de la pàgina. D’altra banda, si el dibuix roman suspès en el buit, pot crear la sensació d’estar en un espai atemporal, al marge del temps de la narració.
La vinyeta
ortogonal és aquella vinyeta els costats de la qual són
ortogonals al plànol de la pàgina, és a dir, que les seues vores són rectes i
per tant forma rectangles o quadrats. Són vinyetes estables i s’usen amb molta
freqüència.
La vinyeta
diagonal, per contra, posseeix costats que van en diagonal i
no són ortogonals al plànol de la pàgina, per la qual cosa formen rombes o
trapezis. Aquestes vinyetes s’usen per a donar sensació de moviment o
dinamisme, o per a mostrar alguna imatge perturbadora.
Les vinyetes
exteriors són aquelles que es troben separades de les altres
per mitjà dels carrers o pels marges de la pàgina.
Les vinyetes
interiors són aquelles que es troben contingudes dins d’una
vinyeta més gran. Serveixen normalment per a mostrar un detall o un fet que es
realitza al mateix temps en aqueixa escena.
Vinyeta
decorativa. En ocasions, solament usarem el marc de la vinyeta i
l’espai exterior com un element decoratiu, sense més funció que la visual, de
tal manera que la vinyeta es converteix en part del dibuix. Moltes vegades
utilitzarem aquest recurs per a ambientar moments o situacions concrets de la
trama (per exemple, un anunci de televisió). No obstant açò, en aquest tipus de
vinyetes cal anar amb compte; no s’ha de recarregar tant el dibuix que
dificulte la compressió de la història. Si la història no es comprèn, la funció
de la pàgina haurà fracassat.
Vinyeta
trencada. En alguns dibuixos, per a crear sensacions estètiques i,
especialment, de moviment, s’utilitza el recurs de “traure part del dibuix fóra
de la vinyeta”, com si el dibuixat s’estiguera projectant cap a l’espectador.
D’aquesta manera, la vinyeta queda trencada, però gana en dinamisme i ordena
les vinyetes, situant algunes per sobre de les altres. És un recurs molt
utilitzat en còmics d’acció i en el màniga en general.
Vinyeta psicològica. En moltes ocasions, les vinyetes s’usen per a crear sensacions en el lector de tal manera que s’adapten a una forma que les produeix. Açò fa que les vinyetes creuen composicions estranyes però tenen una gran força i submergeixen al lector en la trama.
Vinyeta psicològica. En moltes ocasions, les vinyetes s’usen per a crear sensacions en el lector de tal manera que s’adapten a una forma que les produeix. Açò fa que les vinyetes creuen composicions estranyes però tenen una gran força i submergeixen al lector en la trama.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada