Una de les
característiques del còmic és la incorporació de llenguatge verbal. En un
còmic, el text ajuda a la comprensió de la història, tot i que no n'és
l'element principal perquè els dibuixos són prou expressius. Els autors juguen
amb el text utilitzant tipus i mesures de lletres diferents per a situacions
diferents: alegria, sorpresa, por, dolor, fred... Normalment, per facilitar la
comprensió del lector, s'utilitzen les majúscules per escriure.
El text que surt en un
còmic pot estar presentat de dues maneres diferents: dins de fumets que
recullen allò que els personatges diuen o pensen, i llavors parlem de text de
diàleg, o bé dins d'un espai on el narrador ens explica què passa, i llavors
parlem de text narratiu.
A l'acte
d'escriure els textos en les pàgines del còmic se'l denomina retolar i el
procés s'ha lligat d'una manera molt clara a l'art de l'historietista. Fins i
tot existeix un professional específic d'aquest treball consistent a completar
les pàgines dibuixades afegint-li els missatges escrits: el rotulista. De fet
en una indústria tan compartimentada com la del comic-book nord-americà no és
estrany que la tasca d'escriure els textos en les planxes córrega,
efectivament, a càrrec d'un tercer que no és el dibuixant ni l'entintador. A
l'hora que un dibuixant de còmics o el seu rotulista plasmen escriptura en la
seua obra, la via més directa, evidentment, és la que ell mateix l'execute.
Parlem llavors d'escriptura manuscrita o retolació manual, podent ser aquesta
realitzada directament en l'original o en un mig apart (per exemple sobre un
plec d'acetat transparent que se superposa al dibuix original, o realitzant un
collage). En tractar-se d'un treball manual, aquest tipus de retolació no
obeeix a imperatius tecnològics de cap mena més enllà dels útils d'escriptura,
i adaptarà qualsevol característica gràfica que se li vulga atribuir a la
grafia, a la directa voluntat de l'escrivent. La retolació manual ajusta les
característiques visuals d'un text escrit (cal·ligrafia, grandària, color de la
font, ubicació espacial dels elements escrits dins de la pàgina i la vinyeta,
etc.) a les característiques del dibuix, i també a la forma i qualitats del
contenidor.
El que passa és
que amb el temps tot això va canviar i s’imposà la retolació d’impremta. Un
factor decisori per a prendre partit per eixe tipus de retolació podria ser que
l'editorial pretenia reduir despeses en relació als costos, o ser eficaços en
els ritmes de publicació (per exemple, en publicacions setmanals, on el treball
en cadena, i a més mecanitzat, estalvia temps). Així se sacrificava l'acabat
estètic de l'obra en benefici de la puntualitat i l'economia.
Una altra qüestió curiosa és pensar per què eixos textos
s'escriuen amb majúscules. Això s'explica perquè quan la retolació era manual,
retolar només amb majúscules estalviava temps, esforç i, com no, espai, ja que
requeria dibuixar només tres guies mentre que les minúscules requerien cinc. Una
altra raó afegida per explicar-ho és que l'ús de majúscules millorava la
llegibilitat en una època en la qual la qualitat d'impressió era terrible. Curiosament
es dona la paradoxa que l'ús de les majúscules en les xarxes socials
s'identifica amb cridar, en canvi quan llegim un còmic això ens sembla natural.
Diàleg
El text de diàleg és el més característic del
còmic, és el que diuen o pensen els personatges. Normalment s'escriu dins
dels fumets, però alguns autors no n'utilitzen.
Text narratiu
És un text
que no ha estat pronunciat per cap personatge. Ve a ser com una veu en
"off" a les pel·lícules. Normalment s'escriu dins d'un espai
delimitat anomenat cartutx.
El text narratiu no ha de
limitar-se a explicar el que ja es veu dibuixat a la vinyeta, ha d'aportar
altres informacions sobre la història que es narra. Els textos narratius tenen
dues funcions:
- serveixen per aclarir les
adaptacions o modificacions temporals i plantegen accions paral·leles o
successives ("mentre...", "dies després...").
- serveixen per aclarira determinades imatges que poden provocar desorientació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada