També és important el punt de vista o angle de visió
des del qual es presenta l’acció, que equival a la posició de la càmera en
fotografia o cinema. L’elecció d’un angle o un altre dependrà de la intenció
narrativa; una mateixa escena produeix una sensació diferent si està
representada vista des del sòl, des de dalt o simplement a la mateixa altura de
l’espectador. L’elecció tant de la grandària del plànol com del punt de vista
no són gratuïtes, ambdós contribueixen, de forma decisiva, a la consecució
d’una rica gamma d’efectes expressius. Els tipus d’angulació són els següents:
• Normal. Equival a la visió que té una
persona quan està dempeus o assegut. Els ulls de l’espectador estan a l’altura
del pit o del cap dels personatges. Fa la sensació de naturalitat, representa
una visió objectiva i realista dels fets.
• Picat. Visió de l’escena des de dalt, com
si l’observara un personatge des d’una posició elevada, és a dir per damunt de
la línia de visió d’una persona, de tal manera que la seua visió és de dalt a
baix. Pot expressar la indefensió, la solitud, angoixa, abandó, abatiment o
terror d’una persona, encara que sol indicar una situació d’inferioritat, de
ser dominat o de ridiculització. També podria indicar simplement que l’escena
és vista des d’un lloc més alt.
• Contrapicat. Els personatges o coses estan
representats des d’un punt de vista inferior. L’escena se situa per davall de
la línia de visió d’una persona i queda inclinada cap a dalt, de tal manera que
la seua visió és de baix a dalt. Físicament allarga els personatges, en crea
una visió deformada. Pot convertir el personatge en heroi i expressar els seus
moments d’eufòria o triomf, pot magnificar-lo, engrandir-lo, exaltar-lo i
ennoblir-lo, però també fer d’ell un ser superb, poderós i temible, un ser
superior. També podria indicar simplement que l’escena és vista des d’un lloc
més baix.
• Zenital (o vista d’ocell). És el picat
màxim, es tracta d’ una visió des de dalt, totalment perpendicular al sòl i per
tant als personatges o objectes que hi apareixen.
• Vista de cuc. La càmera es col·loca arran
de terra i dóna una visió molt especial. Expressa una dominació total.
• Nadir. És el contrapicat màxim, la vista
queda col·locada arran de terra i es dirigeix verticalment cap amunt.
• Angle aberrant. La vista no està en posició
vertical sinó inclinada. Ens dóna un punt de vista inestable, la realitat queda
distorsionada probablement perquè el personatge ha sofert una forta impressió,
per tant accentua la subjectivitat. Expressa inseguretat i desequilibri.
• Punt de vista impossible. La mirada se
situa des d’un lloc on no pot ser vista. Per exemple quan se situa a l’interior
d’un taüt o dins d’una nevera oberta.
Respecte a la profunditat
de camp, quants més nivells o plànols se succeïsquen servint-se de les
lleis de la perspectiva es donarà lloc a una major profunditat en cada vinyeta,
ampliant-se l’espai cap a dins i trencant les barreres bidimensionals del paper
en el qual està dibuixat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada