dimarts, 2 de desembre del 2008

5.1.6 El color

Acompleix funcions diferents d’acord amb l’objectiu de la historieta, s’utilitzen per oferir distints significats expressius o simbòlics. El significat del color no està estandarditzat i en cada situació es pot realitzar combinacions que donen lloc a noves interpretacionsÉs fonamental en la narracid’un còmic segons el seu gènere, depén molt l’escenografia, i les accions, allò que l’artista suggereix del temps o de l’espai, estan implícits en el color. Així si és figurativa busca donar realisme a les imatges. Si és psicològica pretén provocar diferents sentiments en els lectors. I per últim, si és significativa el que fa és donar a un color diferents significats depenent del context en el qual siga utilitzat.  

El color és un element important en molts còmics. Ara bé, no tots els còmics tenen color: de vegades el dibuix ja és prou expressiu i ens diu tot el que els autors volen comunicar-nos.
Aleshores parlem de còmics sense color. La freqüència d'aparició del còmic pot influir en aquesta qüestió: un dibuixant que cada dia ha de publicar la seua historieta en un diari potser no pot entretenir-se massa amb el color. Altres, en canvi, prefereixen treballar en blanc i negre. En fi, en bona part és només una qüestió de preferències.
En general, podem parlar de tres aspectes a tenir en compte: el color com a llum, el color com a tret d'identitat de certs personatges i el color com a sentiment.

La llum

Amb la llum i amb les ombres aconseguim donar consistència al dibuix, li afegim el volum necessari per trencar l'efecte pla del paper. Podem jugar amb el color, doncs, per estructurar el dibuix i donar-li volum.

També, amb un ús intencionat de la llum, farem destacar els colors que ens permeten mostrar la profunditat d'una imatge. O ens ajudarà a posar un accent expressiu als personatges segons l'angle d'on provinga el focus lluminós.

Sentiment

En la vida real, amb els noms dels colors expressem sentiments i emocions, els fem servir per indicar el que sent una persona, o la seva manera de ser. Per exemple, amb "es posa roigl com una tomaca" manifestem vergonya o ràbia, i amb "té el cor molt negre" representem la maldat.
Els dibuixants han aconseguit traslladar això als seus treballs, i expressen amb colors els sentiments i les reaccions emocionals dels personatges. D'aquesta manera, per subratllar o exagerar determinats aspectes d'aquests personatges es poden canviar alguns colors per accentuar allò que simbolitzen.
Sovint, per mitjà del color, o precisament per la seua absència, se'ns vol comunicar alguna cosa especial: un somni, un record, un diàleg interior, la presencia d'un mort, d'un fantasma..

Identitat

Quan un dibuixant crea un personatge ha d'aturar-se, per força, a donar-li una personalitat ben concreta: manera d'actuar, de vestir, entorn... Si no fora així, correria el risc de crear un ésser canviant, un camaleó que varia capítol a capítol o, encara pitjor, vinyeta a vinyeta. Això no faria altra cosa que desorientar el públic.
És per aquesta raó que molts autors identifiquen els personatges per la roba, per exemple, o per determinada coloració de la pell o del cabell... Si canviem aquests trets estem canviant els personatges. Moltes vegades aquest color és el seu senyal d'identitat, la manera de poder-lo reconéixer. Algú s'imagina la "Pantera Rosa" de color groc? O el "Superman" vestit amb una granota de mecànic?
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada