dimarts, 2 de desembre del 2008

5.1.3 Els plans


Tant el concepte de pla com el d' angle provenen del cinema, per tant són exactament els mateixos. Un i altre són coetanis i s’han autoinfluenciat. Segons l’espai representat els enquadraments tenen diverses denominacions, sempre tenint com a patró el cos humà. Els plans adquireixen un valor divers segons la grandària i la forma de les vinyetes. Aquesta llibertat de formats permet solucions molt suggestives que no es poden aconseguir amb el cinema o el vídeo. És important, pel seu significat, l’enquadrament de l’escena, és a dir, quina és la part que es veu d’ella o del personatge i, per tant, què és el que s’està destacant. Els diferents tipus de plànols són:
Gran pla general. Abarca un gran conjunt allunyat de la càmera en què el subjecte humà està absent o és insignificant i la natura o l’entorn pren més importància que la persona, també pot mostrar multituds on la persona queda diluïda o empetitida i aleshores adquireix un valor dramàtic Té un caràcter descriptiu i èpic. Expressa la solitud, la lluita contra la fatalitat, la integració en el paisatge que protegeix i absorbeix alhora el personatge i presenta l’escenari.


Pla general. Comprén un conjunt més pròxim que el gran pla general. La figura humana ocupa 1/3 o 1/4 de l’alçada de l’enquadrament, traçant un equilibri entre paisatge i individu de tal manera que situa el personatge en el seu medi concret. També té un caràcter descriptiu Presenta un entorn exterior, un paisatge o un carrer, o l’interior d’un edifici. En general no apareixen personatges o aquests formen part de l’entorn. Se sol utilitzar al començament d’una narració per a situar l’acció.


Pla de conjunt. La persona humana apareix amb entitat dins el paisatge o decorat. Hi caben diverses persones fàcilment distingibles. Mostra les accions físiques d’un grup o les relacions entre personatges i objectes. Les persones tenen prou marge de moviment. La típica fotografia familiar ben bé pot representar aquest pla. Pot tenir un valor descriptiu o narratiu i ocasionalment un valor dramàtic.


Pla sencer. La figura humana apareix de cap a peus en el límit del quadre. Retrata el personatge. Té un valor narratiu però comença a potenciar el valor expressiu o dramàtic.


Pla americà. S’anomenà americà perquè s’utilitzava fonamentalment al western per deixar ben clara la posició del revòlver. Enquadra els personatges a l’alçada dels genolls de tal manera que permet l’expressivitat del cos humà. L’espectador i el personatge queden situats en un mateix camp de visió. També s’anomena pla mitjà llarg o pla tres quarts. Ens aproxima al personatge. Té valor narratiu i dramàtic.

Pla mitjà. La figura humana queda tallada a l’alçada de la cintura. Així els braços i el rostre, les parts més expressives del cos, es converteixen en el centre d’atenció per a l’espectador. S’utilitza moltes vegades en els diàlegs.


Primer pla. Enquadra el personatge des de l’alçada dels muscles o més concretament de les clavícules. És el tipus de pla que posseeix major valor expressiu i pot adquirir una enorme força dramàtica ja que ressalta les emocions i els sentiments dels personatges.


Primeríssim primer pla. És aquell en què la cara d’un personatge tanca l’enquadrament mostrant-ne totalment o parcial el rostre.


Pla detall. Pot mostrar una part del rostre o del cos. Però també un objecte o alguna de les seues parts que puguen tenir alguna significació dramàtica, narrativa o simbòlica. Emfasitza o assenyala de forma especial.

Tot i que té a veure amb el moviment, el travelling també pot aparèixer representat.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada