Tant el concepte de pla com el d' angle provenen del cinema, per tant són exactament els mateixos. Un i altre
són coetanis i s’han autoinfluenciat. Segons l’espai representat els
enquadraments tenen diverses denominacions, sempre tenint com a patró el cos
humà. Els plans adquireixen un valor divers segons la grandària i la forma de
les vinyetes. Aquesta llibertat de formats permet solucions molt suggestives
que no es poden aconseguir amb el cinema o el vídeo. És important, pel seu
significat, l’enquadrament de l’escena, és a dir, quina és la part que es veu
d’ella o del personatge i, per tant, què és el que s’està destacant. Els
diferents tipus de plànols són:
• Gran pla
general. Abarca un gran conjunt allunyat de la càmera en què el
subjecte humà està absent o és insignificant i la natura o l’entorn pren més
importància que la persona, també pot mostrar multituds on la persona queda
diluïda o empetitida i aleshores adquireix un valor dramàtic Té un caràcter
descriptiu i èpic. Expressa la solitud, la lluita contra la fatalitat, la
integració en el paisatge que protegeix i absorbeix alhora el personatge i
presenta l’escenari.
• Pla
general. Comprén un conjunt més pròxim que el gran pla general. La
figura humana ocupa 1/3 o 1/4 de l’alçada de l’enquadrament, traçant un
equilibri entre paisatge i individu de tal manera que situa el personatge en el
seu medi concret. També té un caràcter descriptiu Presenta un entorn exterior,
un paisatge o un carrer, o l’interior d’un edifici. En general no apareixen
personatges o aquests formen part de l’entorn. Se sol utilitzar al començament
d’una narració per a situar l’acció.
• Pla de
conjunt. La persona humana apareix amb entitat dins el paisatge o
decorat. Hi caben diverses persones fàcilment distingibles. Mostra les accions
físiques d’un grup o les relacions entre personatges i objectes. Les persones
tenen prou marge de moviment. La típica fotografia familiar ben bé pot
representar aquest pla. Pot tenir un valor descriptiu o narratiu i
ocasionalment un valor dramàtic.
• Pla sencer.
La figura humana apareix de cap a peus en el límit del quadre. Retrata el
personatge. Té un valor narratiu però comença a potenciar el valor expressiu o
dramàtic.
• Pla
americà. S’anomenà americà perquè s’utilitzava fonamentalment al
western per deixar ben clara la posició del revòlver. Enquadra els personatges
a l’alçada dels genolls de tal manera que permet l’expressivitat del cos humà.
L’espectador i el personatge queden situats en un mateix camp de visió. També
s’anomena pla mitjà llarg o pla tres quarts. Ens aproxima al personatge. Té
valor narratiu i dramàtic.
• Pla mitjà.
La figura humana queda tallada a l’alçada de la cintura. Així els braços i el
rostre, les parts més expressives del cos, es converteixen en el centre
d’atenció per a l’espectador. S’utilitza moltes vegades en els diàlegs.
• Primer pla.
Enquadra el personatge des de l’alçada dels muscles o més concretament de les
clavícules. És el tipus de pla que posseeix major valor expressiu i pot
adquirir una enorme força dramàtica ja que ressalta les emocions i els
sentiments dels personatges.
• Primeríssim
primer pla. És aquell en què la cara d’un personatge tanca
l’enquadrament mostrant-ne totalment o parcial el rostre.
• Pla detall.
Pot mostrar una part del rostre o del cos. Però també un objecte o alguna de
les seues parts que puguen tenir alguna significació dramàtica, narrativa o
simbòlica. Emfasitza o assenyala de forma especial.
Tot i que té a veure
amb el moviment, el travelling també pot aparèixer
representat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada