dimarts, 2 de desembre del 2008

7. VINYETES I NARRACIÓ


És important que el dibuixant alterne els plans i els enquadraments en funció de la narració. No convé abusar dels mateixos plànols dins d’una pàgina, ja que la narració es torna monòtona i perd interès. Els plans menys convenients d’abusar són els extrems, com dels primeríssims plans, els plans detalls i els grans plans generals.
Les seqüències variaran en funció de cada tipus d’històries, però en pràcticament totes funcionaran molt bé aquelles seqüències que ho facen en el llenguatge cinematogràfic.

Introducció del lector en el dibuix

El fet que el lector es puga submergir en la narració és un recurs que s’usa amb molta freqüència i que ajuda al fet que la història es comprenga millor. Es pot aconseguir mitjançant molts recursos, principalment:
Plans subjectius o semisubjetius, com si els personatges “parlaren” directament al lector.
Vinyetes trencades o escorços del dibuix que es projecten cap a fora, com si es convidara a “passar” al lector.
La narració es ralenteix en aquests punts i permet al lector contemplar detingudament aqueixes escenes i gaudir-les més.

El fons de la pàgina

En alguns estils de còmic, s’utilitza la part del fons de la pàgina (els carrers de les vinyetes) per a representar també temps o espais diferents. Un exemple molt utilitzat, exportat del manga, és el fet de posar el fons en color negre quan ens estem referint a flashbacks.
A més, en ocasions, una part del dibuix es perllonga per part o per tot el fons de la pàgina, creant la sensació de que les altres vinyetes estan contingudes o embolicades per l’altra.

Espai i temps de la pàgina amb vinyetes

Mentre que a la vinyeta se li podria considerar com un instant, a la pàgina se li deuria llavors prendre en compte com una seqüència d’instants. En crear una pàgina i fer que les vinyetes vagen acompanyades les unes de les altres, estem unint moments. En funció del pròxims que estiguen en el temps eixos moments, o de la quantitat de moments que vulguem mostrar, la pàgina durarà més o menys.
El fet de variar la longitud del que estem explicant, dependrà del com vulguem explicar-ho i del ritme que vulguem imprimir-li a la història. En la majoria dels casos, convé decidir quines seran les accions de la pàgina, ja que donar a totes les pàgines una composició massa dinàmica pot fer la lectura massa confusa, igual que fer-les totes massa lineals provocarà pesadesa en la lectura. La lectura ideal haurà de tenir escenes més calmades que es puguen alternar amb les dinàmiques, perquè no es cree una sensació de desorientació en el lector.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada